onsdag 24. oktober 2007

saa, omsider et lite livstegn.. grunnet en fullpakket timeplan og en elektrisitet med tendens til aa stadig kutte av grunnet regntida, blir det litt vanskelig med jevnlig bloggoppdatering...

rwanda er kort og godt nydelig. jeg stortrives baade med jobb, menneskene, nabolaget og kulturen. dette til tross for at jeg og aase marie til stadighet har tatt oss i aa nynne paa sangen -du vekker ae sjeal og foeler deg helt alene, du tenker at naa, det er naa du maa staa for det du gjoer sjael, skaffe rae mat, aleine, finne rae jobb aleine (..)-. saerlig biten med mat har vi faat erfart som litt mer komplisert enn de glade dager med stekeovn i moderlandet. her kokes alt paa vaar lille baerbare komfyr med to plater som staar i hjoernet i stua. da vi ikke har kjoeleskap, maa maten handles inn hver dag. vi har selvsagt proevd aa strekke det til baade to og tre dager med oppbevaring av diverse matvarer, noe som uten unntak har resultert i maurinvasjon. en annen utfordring for to jenter som kommer rett fra hus med baade mor og vaskemaskin, er klesvasken. jeg brukte forleden droyt 2 timer for aa vaske 5 klesplagg, noe som virker rimelig demotiverende naar dungen med skittentoysvask inneholder det mangedobbelte.. for min egen selvtillithets skyld, og til dels for motivasjonen, har jeg dratt konklusjonen at jeg har en liten smule aa innhente paa teknikken.. det er jo tross alt bare de foerste ukene enda..

men nok skildrende tirader om mine heltemodige husmorsdaader. (for denne gang, vel og merke).

litt om rwanda.. rwanda er overraskende likt bilde jeg har av afrika. her er det varmt, baade klimaet og folkene, det er roed sand, og langs veiene gaar modre med barn paa ryggen og bananer paa hodet. i nabolaget vaart er vi de eneste hvite, noe som resulterer i en heftig stirring, og barn saa vel som voksne roper stoett og staig -mozongo- etter oss.. det vaerste er jo at vi har begynt aa lystre dette..

bilder og mer kommer senere,, man maa visst gaa naa..

1 kommentar:

Eline sa...

ODA! åå, så kjekt å hørre fra dåkk! Eg har vert innom bloggene deres litt for å se til tilstanden! Håper internett funker sånn passe sånn at eg kan holde meg litt oppdatert på dåkk! Hils masse te min kjære romkamerat Åse Marie! Savne dåkk begge! Lykke te me alt arbeid i Rwanda!
knib knib